söndag 10 februari 2019

v.6

Hej !

Wow!!! vilken 100-vecka vi fick och vilken 100-fest som den avslutades med.............

Äntligen hade vi arbetat 100 dagar tillsammans och blivit 100 dagar smartare. Barnen har längtat så och verkligen följt vår målade 100-ruta som vi tillsammans har tittat på varje morgon på samlingen.



Detta arbetade vi med......


Hur var det att vara barn för 100 år sedan.....

Vi tittade på bilder från en familj som bodde på Björklunda gård i Sverige för 100 år sedan. Vi pratade om var och hur de bodde, hur de var klädda, vad de lekte med och hur det var att gå i skolan. Barnen var väldigt intresserade och ville bara veta mer och mer.....Be dom berätta för er om allt de har lärt sig....


Hur ser du ut när du fyller 100 år......


Barnen fick  i uppgift att göra en bild om hur de tror att de ser ut den dagen de fyller 100 år. De var så duktiga och tyckte det var så roligt......Vi har satt en guld ram runt alla porträtten. Denna tavla sitter utanför vårt klassrum. såååå fin.

Hur ser en 100-lapp ut och hur kan du växla den.....

Vi pratade och tittade på våra sedlar;20-,50- och 100-. Tillsammans växlade vi och diskuterade om varför vi har sedlar och vem som  tillverkar dessa. De flesta barnen tänkte på pengar som de hade fått när de fyllde år och berättade vad de hade köpt.







Vad skulle du köpa till ditt fredagsmys för 100.-.......

Barnen fick en given prislista som de skulle handla från. Här fanns många olika godis, chips och drickor. Varje barn fick 10 st. guld-tior som de kunde använda för att hålla reda på så att de inte handlade för mycket. De klippte ut sina saker och klistrade dessa på en påse. Inte helt enkelt att handla för rätt summa när allt ser så gott ut.




Nu ska vi spå i framtiden....
Hur ser det ut om 100 år framåt 2119....

Vi delade gruppen i två delar .Varje grupp funderade och diskuterade vad som kan ha hänt på 100år.Sen samlades vi och skrev en gemensam text. Många bra tankar och uppfinningar kom fram. Vi jämförde också och använde ord som förritiden, nutid och framtid. Barnen gillar och är intresserade och fler och fler är med i våra diskussioner.


Bygg tillsammans med 100 bitar........



















Barnen delades upp i 3-grupper och fick tillsammans räkna upp 100 legobitar, plusplus,8-kantiga bitar. När de hade 100 bitar skulle de samarbeta och bygga något tillsammans.. Det blev armband. drakar båtar, bilar o.s.v.

Vi räknade till 100 på olika sätt.....

Vi ramsräknade till 100.Vi räknade till 100 med 2-hopp 10-hopp.Barnen tittade på hundrarutan och tränade sig på talets grannar. Barnen börjar bli bättre på de högre talen. 

100-års fest!!!!!

Hela dagen gick i festens ära, Barnen fick göra sin inträdesbiljett i form av en krona som de fick måla och dekorera. De blev så fina.....
Därefter hade vi en frågesport från vad vi lärt oss under veckan. Jag sade ett påstående och barnen skulle sätta in det i rätt tidsålder.
Discodans och lite dansstopp. Fika blev det också med saft och 100 i kex. Fråga barnen hur vi fick ihop 100 i kex..(en ledtråd vi åt inte 100 kex var....) Som avslutning fick barnen varsin medalj som bevis att de hade blivit 100 dagar smartare.



Tina och Fredrik som är ansvariga för gymnastiken vill att ni pratar med era barn att de ska duscha efter gy-lektionen. Det är så mycket protester och diskuterande, främst bland killarna. Ämnet heter idrott och hälsa och då är duschning obligatoriskt och inget fritt val. Viktig att barnen får in sin rutin redan från början i skolans värld.

Vill återigen be er att titta över era barns hyllor. Det är inte helt lätt för städarna att städa för där ligger så mycket på golvet eftersom många barns lådor är så fulla.

Glöm inte att den 15/2 är det studiedag och därefter är det v.8 och då är det sportlov. Förskoleklassen är då stängd men fritids är öppet som vanligt för de barn som har anmält sig.


Ha en skön helg!
Gisela, Tina och Saly