måndag 24 september 2018

v.38

VECKA 38

Varje morgon startar vi dagen med;


  • God morgon-sången
  • Veckodag, årstid, månad, år.  
  • Räkna barnen tillsammans, matematik 
  • Dagens arbetsschema.

Denna vecka har vi börjat med att ta en kort repetition av vad man lärde sig förra veckan.
Vi arbetade med former, hur kan dem olika formerna se ut?
Det blev en ute-pass för barnen, att leta efter former i naturen i två grupper. Att kunna se skillnaderna mellan en FYRKANT och en REKTANGEL blev intressant för vissa att se.






Barnen har även fått lära sig att rimma, vi läste en bok som heter HUGO. Där barnen ska avsluta meningen med att lista ut rim ordet som saknades. Detta tyckte barnen var jätte roligt. Därefter fick dem själva färglägga en stencil på två saker som rimmar.





Denna nya vecka började vi med att presentera nya bokstäver att arbeta med. Barnen fick se ett avsnitt ifrån Bokstavslandet. Bokstäverna L och E.




Barnen fick titta på olika saker och berätta vilka bokstäver det var. De upptäckte att bokstäverna L och E kan finnas i samma ord.



Vi tog upp ett exempel såsom; LÄSA som börjar med bokstav L. 

Vi diskuterade i grupp
• Hur kan man LÄSA? –ligga och läsa, sitta och läsa, läsa högt, läsa tyst, läsa tillsammans, läsa en i taget, läsa med kompis, läsa i lugn och ro. Barnen började då tänka; Att läsa, det finns ju på hur många olika sätt som helst...



Vi har även arbetat med en bok som varje elev har fått som kallas för JAG-boken, där barnen får öva att skriva med hjälp av veckans bokstäver. Vi delade ut ett papper där det stod; 
  • Jag heter...
  • Jag är...år
  • Jag gillar .. tex favorit leksak.

Vi skrev det även på tavlan och på ett löst papper så att man kunde skriva av texten på sitt eget papper och öva sig av att använda bokstäverna.



Vi har pratat mycket om årstiden; HÖST.
Hur har vädret ändrats?
Vad ska man tänka på när man ska ut i dåligt väder?
Hur ser naturen ut?
Vad har förändrats?

Barnen fick titta på hur löven har ändrats, att löven kan ha olika färger. Kastanjer ute i skolgården och svamp som växt upp på gräsmattan. Vi hade ett matematik pass med utepedagogik där barnen fick till uppgift att samla kastanjer och löv eller stenar som sedan skulle användas till en taltrappa. Att räkna antal och se skillnaderna i en trappa.

Under veckan har vi jobbat med MA. Vi pratade med barnen hur en taltrappa kan se ut. Vad händer när man går upp för trappan och ner för trappan?
Barnen har haft ett utepass med matematiskt uppdrag. Att skapa en taltrappa 1-10 med hjälp av naturen. Samla ihop kastanjer, stenar eller löv.
Vi har använt oss av ´Montessori pedagogik´ där barnen själva fick använda sina sinnen, samla siffror och räkna dem tillsammans.
Med ett lekfullt sätt har man upptäckt att i siffrornas värld är antalet viktigast, inte hur saker och ting ser ut. I samband med detta lärande har vi även pratat om att vi människor också ser olika ut. Men att vi ALLA är lika värda.







Vi har läst ut vår första bok tillsammans. Det har varit super spännande varje gång, att få höra på ett nytt kapitel och äta frukt tillsammans. Vi har pratat mycket med barnen om hur man ska bete sig i samling, hur ska man sitta? att man ska inte störa varandra. Lyssna och försöka förstå, att räcka upp handen för att få ordet.






Simningen har startat för den nya gruppen, vi vill bara påminna er om att det är viktigt att ni packar tillsammans med era barn simkläderna och badlakan så att dem känner igen sina grejer.



Lindeborgsskolan har gemensam morgongympa kl.8.00 varje tisdag, onsdag och torsdag. Alla elever F-6 samlas på skolgården. Lämnar ni era barn mellan 7.55-8.10 så hittar ni oss ute på stora skolgården. Klockan 8.10 är vi åter i klassrummet.



Lindeborgsskolan har studiedag 26/9. Skolan är stängd men fritids är öppet för barnen som har fritids.

Gisela Sali Shirin